Op pad met de Goodyear Connector Ultimate Gravelbanden

Dicht op elkaar geplaatste middennoppen en agressieve noppen aan de zijkant van de band. Gecombineerd met Silica 4 compound, R-Shield en verstevigde zijwand. Wij namen de Goodyear Connector Ultimate mee voor een flinke tocht in Zuid Limburg.

En het was geen lekker vakantieweer tijdens onze testrit van een dikke 60 km aan gravelpaden, singletracks, mountainbikeroutes en asfalt. Zo'n beetje alles waar een band overheen kan rollen hebben we eronder geschoven. Op losse zand en stof na dan. Want dat was er in het hele Zuiden niet te vinden.

Maar voordat we afzakken naar het Zuiden nemen we eerst even een kijkje naar de banden.goodyear c

De Goodyear Connector Ultimate is een snel lopende gravelband welke ontworpen is voor ruwe tochten. De middelste nopjes staan dicht op elkaar gestapeld wat voor een mooi doorlopend patroon zorgt. Dit is het loopvlak wat je dan ook het meeste gebruikt tijdens het fietsen. De noppen aan het zijvlak staan opgesteld in rijden van 4 & 5 met, zodra je de lijntjes verbind, een V-patroon. De noppen aan de buitenkant zijn een stuk groter en worden gecombineerd met een kleine nop. De band rolt zo lekker door en voert water, zand en modder goed af. Het viel ons ook op dat we, ondanks de vele natte stukken, heel erg schoon bleven. Misschien dat de moddergoden ons gunstig gezind waren die dag?goodyear c

We leggen de Ultimate banden in maat 700 x 40 mm op de keukenweegschaal en de wijzer blijft hangen op 475 gram. Geen superlichtgewicht, maar voor een band met de diverse beschermlagen erin absoluut geen zwaargewicht.
Qua beschermlagen praten we over R-Shield: Een anti lek strip welke zich onder het loopvlak bevind. Verstevigde wangen welke er voor moeten zorgen dat scherpe stenen niet door het rubber snijden. En als laatste het Dynamic: Silica 4 compound. Een 4 seizoenscompound welke een goede balans tussen snelheid en voorspelbaarheid geeft op een droge of natte ondergrond. Niet alleen snelheid maar ook grip.goodyear c

Die grip hebben bergop ook wel nodig gehad en de banden stelden hierin absoluut niet teleur. Wat heet, bergop in de laagste versnelling (40 - 46) over natte stenen en zand had ik verwacht dat ze gingen doorslippen. Even extra aanzetten en op de pedalen gaan staan en nog steeds geven ze geen krimp. Uiteraard heeft dit ook te maken met de hoeveelheid druk in de banden en we rijden ze dan ook op 2.4 bar (Het laagste wat Goodyear adviseert). Een mooie mix tussen grip, rolweerstand en comfort. Hoge druk is leuk maar om nu compleet door elkaar gerammeld te worden... Dat laten we liever aan andere bikers over. De maximale druk voor de banden is 4 maar vanaf 3 bar beginnen ze, mede door het karkas, aardig aan te voelen als houten wielen.

Het rijden met lage druk is dan ook geen issue, de banden zijn tubeless ready en het monteren was dan ook zo gebeurd. Bandje op de velg leggen, oppompen tot de zaak plop zegt, een scheutje latex erin en klaar. Binnen 10 minuten 2 banden tubeless gemonteerd. Uiteraard zonder compressor maar wel met een degelijke fietspomp.

Qua bandbreedte vallen de Connectors iets groter uit dan 40 mm. Op onze Spinergy wielen met een binnendiameter van 24 mm meten we dan ook een breedte van 41 mm.goodyear c

Op de harde gravelpaden en asfalt valt de lage rolweerstand op. De band zoeft stilletjes over het asfalt en met niet al teveel moeite knallen we de Cauberg op. Eerst schieten we via het gravelpad vanuit Tivoli omhoog en heel wat kilometers later doen we het spelletje een keer over maar dan via het asfalt. Dat gaat lekker. In het gebied rond Meerssen en Margraten krijgen we een paar flinke kuitenbijters en we kunnen dan ook alle tractie gebruiken die de band te bieden heeft.

In snelle en scherpe modderbochten wil de band wel eens wat glijden maar dit houdt de rijder scherp en de tocht spannend. Iets langzamer door de bocht en daarna accelereren op de beter lopende grond en je hebt amper tijd verloren. Het is natuurlijk ook goed om de bocht wat scherper aan te snijden zodat je de bike nog meer op de zijkant kunt leggen en gebruikt maakt van de grotere noppen.goodyear c

Aan alle mooie tochten komt ook een einde en na de Koffie & Vlaai To Go draaien we onze bike weer terug naar het beginpunt. En de banden? Die blijven de eerste seizoenen lekker onder de bike liggen.


Conclusie:
De Goodyear Connector Ultimate is een stevige band welke heel wat misbruik kan hebben en heeft een goede mix tussen grip en snelheid. Over de grip bergop hebben we dan ook niets te klagen. Het gewicht is voor een band met dit kaliber acceptabel alhoewel we hem graag 70 gram lichter hadden gezien. Concessies concessies.

De adviesprijs bedraagt  € 50,-
Voor meer informatie klik je op:
https://www.goodyearbike.com/connector

LEES DIT HIERNA

WTB komt met nieuwe Tire Sealant

WTB's gepatenteerde formule repareert snel 6 mm (¼") gaatjes door vezels en kristaldeeltjes in het…

LEES VERDER

Amsterdams Pon voegt Cannondale aan stal toe

Door de aankoop van Dorel Sports zet Pon.Bike niet alleen de stap naar een wereldwijd leidende…

LEES VERDER

Spinergy lanceert de splinternieuwe "MTX" wielen

Spinergy en mountainbike wielen klinkt niet eens zo heel gek. Vooral niet sinds ze al jaren…

LEES VERDER